Veranderingen doorvoeren en innoveren is best ingewikkeld en kan veel tijd en energie kosten. En zeker als de werkdruk al hoog is, zitten niet al je collega’s daar op te wachten. Daarom is het belangrijk slim te investeren in die tijd. Wat is handig? Je richten op de collega’s waar je weinig weerstand of, beter nog, enthousiasme verwacht? Of juist op de collega’s waarvan je verwacht dat ze er niet veel zin in hebben?
Weerstand tegen verandering
Veel mensen hebben de neiging zich druk te maken over de dingen die niet goed gaan en de dingen die goed gaan normaal te vinden. ErgoCoaches zijn ook gewone mensen … en maken zich druk over die paar collega’s die niet enthousiast zijn, terwijl het gros van hun collega’s positief is.
Maar probeer eens te schatten hoeveel procent van je collega’s echt negatief is? 10%, 20%, 30%? Laten we zeggen 20%. Dat betekent dat 80% positief is. Ga aan de slag met deze mensen om jouw veranderingen door te voeren. Natuurlijk moet je ook die 20% daarbij betrekken, blijf ze ook informeren, maar loop er niet op stuk. Als je je realiseert dat je heel veel energie nodig hebt om die 20% te enthousiasmeren (en weinig energie om die 80% te enthousiasmeren), dan is de keuze snel gemaakt. Bovendien is het ook zo dat het 80% van jouw energie kost om 20% te enthousiasmeren en dus 20% van jouw energie om 80% te enthousiasmeren.
Simpel gezegd, doe de goede veranderingen juist met die leuke mensen. In de praktijk blijkt meestal dat die resterende 20% dan vanzelf ook wel komt. Geef ze iets meer tijd. Succes!