Jaarlijks krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) meldingen van ongelukken met tilliften. Denk aan patiënten die uit de tilband glijden, patiënten die vallen doordat de tilband losraakt van de tillift of patiënten die bekneld raken tussen de tilband en de tillift.
Omdat er te veel ongelukken gebeurden met tilliften (elk ongeluk is traumatisch voor de cliënt en de zorgverlener en is er dus altijd één te veel), hebben zorginstellingen maatregelen genomen. Toch blijft dit een onderwerp dat veel aandacht blijft vragen. Het gaat in de praktijk om een complex van meerdere maatregelen dat ook onderling samenhangt. Voorbeelden zijn het werken met transferprotocollen, zorgen voor adequate gebruiksaanwijzingen, onderhoud van tilliften en tilbanden, scholing van medewerkers, transparante aanschafprocedures voor tilliften, het formuleren van beleid ten aanzien van het veilig gebruik van eigen tilliften van patiënten, het op de hoogte zijn van onderhoudsvoorschriften en deze naleven en het melden van (bijna) incidenten aan fabrikanten.
Samenvattend moeten er volgens de IGZ drie dingen gebeuren om verantwoorde, patiëntveilige zorg te garanderen:
Deze punten hebben we voor je op een rijtje gezet.
Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten! info@blijfinzetbaar.nl.