Soms kunnen cliënten ogenschijnlijk zomaar, zonder duidelijke aanleiding agressief worden of andere vormen van onbegrepen gedrag laten zien. Liefst wil je dat voorkomen en een escalatie vòòr zijn: voor de cliënt zelf en voor jullie als zorgverleners. Maar de signalen zijn niet altijd even duidelijk.
Maar ook hier komen er steeds meer technisch innovaties. Zo is er nu een sok met sensoren die het spanningsniveau van cliënten kan meten, waardoor je sneller kunt ingrijpen en hopelijk op tijd bent om escalatie te voorkomen of patronen makkelijker kunt herkennen.
Het lijkt te zot voor woorden, maar het schijnt te werken. De sok bevat biosensoren die je hartslag en de hoeveelheid zweet op je huid meten. De gegevens worden weergegeven in een app middels een stoplichtsysteem: groen is ontspannen, oranje is licht gespannen en als de app rood kleurt is er sprake van een escalatie. Bij Philadelphia hebben ze er al ervaring mee en ze zijn positief.
Een mooi voorbeeld is dat een bewoner vooral gespannen raakte tijdens de busrit van de woning naar de dagbesteding en terug. Als oplossing is toen gekozen om de bewoner een tijdschrift mee te geven om in te bladeren. Het bleek goed te werken: in de app zagen ze dat ze veel minder gespannen was en op de dagbesteding bleek ze minder gespannen binnen te komen.