Home » PreGo! Tip – Omgang met cliënten

PreGo! Tip – Omgang met cliënten

Juist bij een cliënt waarmee je zo nu en dan conflicten hebt, is het van belang gebruik te maken van de periodes dat het goed gaat. Dan lukt het makkelijker om de onderlinge verstandhouding te verbeteren. Je kunt welgemeende complimenten geven, je clënt eens verwennen met een geliefde bezigheid, aangename persoonlijke ‘wellness’ zorg bieden, of eens heel aandachtig over dát in gesprek gaan wat je cliënt boeit.

Dat kan van alles zijn natuurlijk; denk alleen al aan onderwerpen als ouderschap, familie, vrienden, werk en opleiding, ontspanning, spiritualiteit, zelfzorg en gezondheid, relaties.Je kunt hierover vragen stellen, en hem of haar gelegenheid geven daar eens uitgebreid over te vertellen. Jouw aandacht bevestigt hem of haar als persoon die de moeite waard is om naar te luisteren. Wat is volgens u belangrijk in het leven? Wat is goed om na te streven? Een andere vraag is waarop de ander zelf trots mag zijn. Het gaat er daarbij niet alleen om of je iets bereikt hebt, ook om hoe je bent en wat je geprobeerd hebt.

Het kan ook minder groots. ‘Welke gewoontes zijn voor u belangrijk, wat zijn de kleine dingen die de dag leuk maken en kleine ergernissen die u storen, waarom moet u lachen? Wat maakt dat u elke dag toch weer wilt opstaan?’
Je kunt hier een ervaring of feit benoemen wat iets zegt over de kwaliteit van de ander, het positieve mag ook eens genoemd worden. Om wat voorbeelden te geven:

  • ‘Wat op mij indruk maakte/wat ik knap vond was dat u ….’
  • ‘Ik moet er nog vaak aan terugdenken dat u ….’
  • ‘U gaf mij laatst het advies om … en daar heb ik nog zeker over nagedacht.’
  • ‘Uw personeel gaf hoog op van u, ze noemden u een goede baas en dat wordt in het algemeen niet zo snel gezegd.’
  • ‘Ik hoorde van uw kinderen dat u er altijd was voor hen thuis als ze uit school kwamen, en dat ze dat zo prettig vonden.’

Het belangrijkste in ons werk is niet de zorg die we geven, maar de menselijke waarde die we overeind houden.