24 september 2024
Wellicht heb je het al in de krant of elders gezien. Utrechtzorg heeft laten uitrekenen hoeveel personeelsverloop een organisatie kost. De conclusie is dat investeren in het behoud van zorgmedewerkers meer dan de moeite waard is. Natuurlijk zijn financiële redenen niet de enige reden om te werken aan het behoud van zorgmedewerkers, maar het is wel goed om dat tot je door te laten dringen.
26 augustus 2024
Om beter te worden, moet er soms veranderd worden. Dat kan ingewikkeld zijn. Een van de uiterst eenvoudige, maar effectieve instrumenten om je te helpen is het bekende AktieBlok. Het AktieBlok is een handig en eenvoudig hulpmiddel om problemen op de werkvloer concreet en snel op te lossen: samen met de betrokkenen. En vooral dat laatste blijkt vanuit onderzoek cruciaal voor succesvolle veranderingen.
28 mei 2024
Verbale agressie wordt wel onderverdeeld in A-, B- en C-gedrag met elk een andere aanpak.
22 april 2024
Veel communicatie met cliënten verloopt uitstekend, maar soms is het lastig. Hoe voorkom je dat een situatie escaleert?
20 december 2023
Wist je dat 20-40% van de mensen die een beroerte (CVA) hebben gekregen, binnen een jaar last krijgt van spasticiteit? Dat kan leiden tot allerlei klachten. Denk bijvoorbeeld aan moeite met eten of drinken, pijn, moeite met lopen, ADL en dus ook met transfers. Om dit, vaak niet (h)erkende probleem beter te kunnen herkennen is er een nieuwe e-learning module.
24 oktober 2023
Een van de belangrijkste punten die Caroline Koetsenruijter benadrukt is dat we nooit moeten wennen aan agressie. Ze benadrukt dat melden altijd zou moeten. Een belangrijk effect is dan immers dat je daarmee laat zien dat het niet normaal is. Je maakt het probleem zo zichtbaar en dat ‘dwingt’ dus ook je werkgever en je collega’s tot actie. Van lijdend voorwerp dus naar leidend voorwerp.
23 oktober 2023
Een van de inspirerende sprekers op de regiodag vorige week was Caroline Koetsenruijter. Zij heeft als onderzoeker, auteur, spreker en trainer zeer veel ervaring met het thema agressie in de zorg.
30 augustus 2023
Al heel lang houdt Vernet verzuimontwikkelingen in de zorg bij waardoor trends goed zichtbaar worden. Hun laatste informatie is dat het verzuim in juli 2023 opnieuw gedaald is ten opzichte van vorig jaar. Het lag in juli op 6,89. Zoals zichtbaar is op de onderstaande grafiek is dat een flinke daling sinds vorig jaar en zit het percentage weer vrijwel op het niveau van 2021. Zij geven aan dat dat vooral veroorzaakt wordt door een sterke afname van het kortdurend verzuim. Helaas is het lange verzuim (366 dagen of meer) juist wederom toegenomen.
30 augustus 2023
Er zullen nauwelijks mensen zijn die nog nooit verbalen agressie hebben meegemaakt: toch moet je het niet gewoon gaan vinden: zeker niet op je werk. Er worden wel drie verschillende soorten verbale agressie onderscheiden omdat de manier waarop je er mee om kunt gaan verschilt. Het gaat om A, B of C.
26 juli 2023
De laatste tijd is er veel aandacht voor het ‘terugdringen van niet-gepaste zorghandelingen’. Dat helpt natuurlijk, ook in de thuiszorg, op weg naar duurzamere zorg en meer zelfredzaamheid. De V&VN gaf daar onlangs ook aandacht aan rond verzorgend wassen. Zo werd er een pilot gestart met een wijkteam van Buurtzorg als alternatief naast het douchen. Vanuit Gezond & Zeker is daar al lange tijd veel aandacht voor en het blijkt dat de resultaten goed zijn. Toch duiken dan de oude discussies weer op of het wel goed is voor de huid, dat de cliënt het wel niet zal willen etc.
7 juni 2023
Soms kunnen cliënten ogenschijnlijk zomaar, zonder duidelijke aanleiding agressief worden of andere vormen van onbegrepen gedrag laten zien. Liefst wil je dat voorkomen en een escalatie vòòr zijn: voor de cliënt zelf en voor jullie als zorgverleners. Maar de signalen zijn niet altijd even duidelijk.
7 juni 2023
Het is duidelijk dat niet alleen het werven, maar vooral het behoud van zorgverleners cruciaal is om ook in de toekomst zorg te kunnen blijven geven. Daarom worden allerlei maatregelen genomen om de werkdruk en arbeidsbelasting te verlagen. Maar hoe zit het met de belastbaarheid van zorgverleners: hoe veerkrachtig zijn zij zelf en kan daarin meer steun geboden worden.
31 mei 2023
Alles wat een cliënt zelf doet, is vrijwel altijd goed voor hem en ook voor jou: in werkdruk en fysieke belasting. Om een cliënt daartoe te stimuleren is echt contact nodig: dat is de eerste vereiste.
28 juni 2022
Op 20 juni vond het eerste live Gezond & Zeker evenement sinds 2019 plaats: de Regiodag in Ede. Het was een gezellige drukte, met ruim 100 bezoekers kan de organisatie terugkijken op een geslaagd eerste evenement.
28 april 2021
Driekwart van de medewerkers in de sector zorg en welzijn is de afgelopen twaalf maanden minstens één keer blootgesteld aan agressie of ongewenst gedrag in het contact met patiënten of cliënten. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele of andere intimidatie of bedreiging. Ongeveer een derde van deze werknemers denkt dat de agressie jegens personeel in zorg en welzijn is toegenomen in het afgelopen jaar. Ze noemen de Covid-19-pandemie als belangrijkste oorzaak.
17 december 2020
Je kent vast de BeleidsSpiegel Fysieke Belasting? Een belangrijk instrument uit de Arbocatalogus waarmee je snel en precies een beeld krijgt van de stand van zaken rond het beleid fysieke belasting in je zorgorganisatie. Het werd ontwikkeld in opdracht van sociale partners in de zorg en Gezond & Zeker heeft dit belangrijke instrument nu ook digitaal beschikbaar gemaakt op www.beleidsspiegel.nl.
26 oktober 2020
Vanmorgen om 10:00 is het eerste Online Event van Gezond & Zeker van start gegaan. Maar liefst 500 deelnemers hebben zich ingeschreven voor de online trainingen. Zij kunnen de hele week iedere dag kiezen uit een uitgebreid programma van online trainingen, workshops, webinars en vragenuurtjes.
23 september 2020
Agressie en ander ongewenst gedrag kan ook over de telefoon of via chat of zoom gaan en ook daar kan je last van hebben. Zeker nu door de Corona pandemie er veel meer digitaal contact is. Sensoor, tegenwoordig de Luisterlijn, liet een speciale en gratis E-learning module ontwikkelen om hun medewerkers te scholen en op dit soort situaties voorbereid te zijn.
23 september 2020
Meer dan een miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op werkgerelateerde psychische aandoeningen. Blootstelling aan psychosociale arbeidsbelasting (PSA) – waaronder ook bewuste of onbewuste discriminatie op de werkvloer, seksuele intimidatie, agressie en geweld en pesten – kan leiden tot gezondheidsklachten en uitval.
17 september 2020
Ongewenst gedrag van collega’s, leidinggevende, familie van cliënten of cliënten zelf kan verschillende vormen aannemen. Denk aan verbale agressie, fysieke agressie, (seksuele) intimidatie en pesten. Dit kan leiden tot serieuze psychische problemen, klachten (hoofdpijn, slecht slapen hoge bloeddruk, etc.) en verzuim.
19 februari 2020
Niet alleen het tillen en verplaatsen van cliënten, ook allerlei andere handelingen kunnen belastend zijn voor zorgverleners. Bijvoorbeeld het aan- en uitkleden, wassen en verzorgen van patiënten die veel pijn hebben, erg moe zijn of last hebben van spasmes. Natuurlijk zijn hulpmiddelen essentieel, maar ook dan kan je techniek het verschil maken.
15 januari 2020
Het lijkt een beetje ‘zorgverleners eigen’ om als je geconfronteerd wordt met agressie er vanuit te gaan dat je het er zelf naar hebt gemaakt. Gelukkig is dat (meestal) niet zo.
19 september 2019
Jij en je collega’s in de zorg staan van alle beroepen het meest bloot aan ongewenste seksuele aandacht van cliënten en hun bezoek. Het Centraal Bureau van Statistiek (CBS) kwam daarachter op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.
22 augustus 2019
Vrijwel iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en het kan uiteenlopende vormen aannemen. Je kan je geïntimideerd voelen doordat de client een pornofilm opzet terwijl je de vloer doet of diens wond verzorgt. Zij maar vaker hij kan ongepaste grappen maken of ongewenste vragen stellen. ‘Wanneer heb je het voor het laatst gedaan? Je een koosnaam geven die niet prettig aanvoelt (‘Lekker ding’, ‘schatje’). Wat roept dat bij je op? Ben je boos? Bang? Bedroefd? Moet je er misschien om grinniken? Je emotionele reactie zegt iets over wat in je omgaat. Je kunt de proef op de som nemen met de ‘vier B’s’ van gemoedstoestanden. We bespreken onderliggende valkuilen en gewenste acties van elke ‘B’. Ook kan je hier de volledige tekst raadplegen.
22 augustus 2019
Vrijwel iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en het kan uiteenlopende vormen aannemen en jouw reactie zegt iets over wat er in je omgaat en wat je er aan kunt doen. Neem de proef op de som nemen met de ‘vier B’s’ van gemoedstoestanden. We bespreken onderliggende valkuilen en gewenste acties van elke ‘B’. Ook kan je hier de volledige tekst raadplegen met de vier ‘B’s. Hieronder bespreken we de B van BLIJ.
21 augustus 2019
Vrijwel iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en het kan uiteenlopende vormen aannemen en jouw reactie zegt iets over wat er in je omgaat en wat je er aan kunt doen. Neem de proef op de som nemen met de ‘vier B’s’ van gemoedstoestanden. We bespreken onderliggende valkuilen en gewenste acties van elke ‘B’. Ook kan je hier de volledige tekst raadplegen met de vier ‘B’s. Hier de B van Boos.
20 augustus 2019
Vrijwel iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en het kan uiteenlopende vormen aannemen en jouw reactie zegt iets over wat er in je omgaat en wat je er aan kunt doen. Neem de proef op de som nemen met de ‘vier B’s’ van gemoedstoestanden. We bespreken onderliggende valkuilen en gewenste acties van elke ‘B’ . Ook kan je hier de volledige tekst raadplegen met de vier ‘B’s. Hieronder vind je de B van BANG.
18 juli 2019
Bij mensen met dementie komt agressie naar zorgverleners of mantelzorgers helaas voor. Die boosheid kan allerlei oorzaken hebben. Het kan voortkomen uit iets als overvraagd worden, pijn, honger of moeite met het uiten van gevoelens.
18 juli 2019
Er zijn veel verschillende soorten dementie, met allemaal een net iets ander begin en een net iets anders verloop. En ook is iedere persoon weer anders en dus is geen vorm van dementie gelijk. Communiceren kan in de loop van het proces heel ingewikkeld worden en daar zijn geen standaaard adviezen voor te geven. De cliënt is verward, is vergeten wie je bent of kan de lijn van het gesprek niet vasthouden.
18 juni 2019
Stel je een huiskamer voor in een gezinsvervangend tehuis of een verpleeghuis. Als cliënten of hun naasten onderling in conflict raken, hoe kun je dan handelen?
18 juni 2019
Als je met plotseling stressvolle werksituaties te maken hebt zijn er twee uitgangspunten; jij zorgt dat je in het contact de cliënt en als die aanwezig is, de naaste, de regie hebt en die ook vast houdt. Of je vertrekt en/of slaat alarm, zodra je voelt dat je de grip op de situatie dreigt te verliezen.
18 juni 2019
In de zorg heb je helaas nog te vaak met agressie te maken; van naasten, cliënten of willekeurige voorbijgangers. Soms, zeker als je jezelf daarin oefent, kan je agressie aan zien komen aan signalen van spanning. Voorkomen en tijdig de-escaleren is dan van groot belang. ‘De-escaleren’ betekent het voorkomen van verdere spanningsopbouw bij je cliënt.
23 mei 2019
In leerboekjes staat dat we cliënten moeten leren op te staan door eerst voorover te buigen, daarna langzaam omhoog te komen en dan goed vooruit te kijken. In de meeste gevallen werkt dat inderdaad prima. Maar wat moet je doen als je cliënt nogal zwaarlijvig is? Als hij een ‘appelfiguur’ heeft? Dan is op deze manier opstaan onmogelijk en werkt dat trucje niet.
20 maart 2019
Veilig werken heeft allerlei kanten; van werken met gevaarlijke stoffen tot agressie en fysieke belasting. Maar er zijn ook risico’s die je wellicht snel over het hoofd ziet. Elektriciteit is er een van. De gevaren van elektriciteit worden vaak onderschat. Je kunt elektriciteit niet zien en bovendien, als je onvoldoende inzicht hebt in elektrische installaties, is het lastig om te beoordelen of er gevaar is.
19 maart 2019
Ook geluisterd naar de radio in de Week van Zorg en Welzijn? Er waren prachtige interviews te horen direct vanuit de praktijk. Op Radio 5 was er bijvoorbeeld een interview met Mathilde Bos over seksuele intimidatie in de zorg.
28 november 2018
Als je alleen werkt in de thuiszorg kun je te maken krijgen met ongewenste intimiteit en handtastelijkheden van cliënten. De grenzen daarin zijn niet voor iedereen gelijk en bij sommige zorg heb je nou eenmaal lichamelijk contact. Hoe dicht mag de cliënt dan tegen je aan gaan staan. Is een hand op je schouder wel of niet acceptabel? Lastig is verder dat je cliënt afhankelijk van je is, en je hem beroepshalve ‘moet’ blijven benaderen.
20 november 2018
Het in je eentje werken bij een cliënt aan huis brengt extra risico’s met zich mee. Je probeert die risico’s voor jezelf en je collega’s te minimaliseren: bereid je voor en maak liefst teamafspraken over veilig alleen werken. Het begint dus al met een goede voorbereiding.
17 september 2018
In training en instructie lijkt het vooral te gaan om te leren hoe je iets technisch en ergonomisch gezien optimaal uitvoert. Hoe je de tillift of dat glijzeil gebruikt, hoe recht je je rug houdt, hoe je iemand vasthoudt en in welke richting je kracht zet. En toch blijkt dat niet genoeg; ook de meer zachte aspecten moeten in elke scholing een plek krijgen. De communicatie met de client mèt en zonder woorden moet ook optimaal verlopen. Het is in feite onlosmakelijk met elke transfer verbonden. Maakt dat nou echt zoveel uit? JA!
13 september 2018
Als het gaat om regels over fysieke belasting in de zorg of allerlei andere arbo-risico’s valt vaak de term ‘arbocatalogus’. Maar wat is dat nou eigenlijk? In een arbocatalogus beschrijven werkgevers en werknemers op eigen initiatief hoe ze zullen voldoen aan voorschriften van de overheid voor gezond en veilig werken. De catalogus is breed en beschrijft technieken en manieren, goede praktijken, normen en praktische handleidingen voor veilig en gezond werken. Fysieke belasting is daarin uitermate belangrijk in de zorg omdat het helaas nog steeds een van de grootste arbo-risico’s is.
29 januari 2018
Confrontaties met agressieve cliënten kunnen erg ingrijpend zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Ook hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen.
25 januari 2018
Ook al gebeurt het vaak onbewust, door verkeerd te reageren op bepaalde signalen, kunnen zorgprofessionals geconfronteerd worden met geïrriteerd of zelfs agressief gedrag van cliënten. Doe de test en word je bewust van de invloed die je hebt op je omgeving. “Als je geconfronteerd wordt met een agressieve patiënt, is het verleidelijk om de schuld integraal op zijn rekening te schuiven. Toch zijn het vaak de verpleegkundigen zelf die irritatie of agressie opwekken..” Dit is de intrigerende inleiding van het artikel ‘Hoe irritant zijn we zelf’ (Nursing, oktober 2008).
25 januari 2018
Vroeger dacht men dat je een huilende baby niet teveel moest troosten, daar zou het zwak van worden en nog meer gaan huilen. We weten nu dat baby’s die niet getroost worden, juist vaker en langer huilen, en dat troost belangrijk is voor een gezonde psychische ontwikkeling. Een volwassene die als kind nooit werd getroost, krijgt eerder ontwikkelingsproblemen. Het kind loopt met ieder mee en vertrouwt Jan en alleman, of juist niemand en laat zich niet troosten.
19 januari 2018
Juist bij een cliënt waarmee je zo nu en dan conflicten hebt, is het van belang gebruik te maken van de periodes dat het goed gaat. Dan lukt het makkelijker om de onderlinge verstandhouding te verbeteren.
18 januari 2018
Het is in de zorg een bekend gegeven, dat het risico op opstandig gedrag maar ook agressie groter is, als de cliënt onbekend voor je is. Er is meer onzekerheid over en weer, én je kent de gewoontes en gewenste benadering nog niet. Lees meer over hoe je cliënt kunt leren kennen.
18 januari 2018
Soms domineert het emotionele brein letterlijk de persoon. Je bent niet in staat rationeel te denken en te handelen. Dit wordt ook wel een emotionele gijzeling van het brein genoemd. Noem het door het lint gaan, de controle over jezelf verliezen of impulsief handelen. Tijdens je werk wil je handelen vanuit emotie voorkomen. Dat doe je in drie stappen.
18 januari 2018
Cliënten kunnen je verrassen als je vaste aannames doorbreekt en de moeite neemt in hun brein te duiken. Neem dus de tijd om je te verdiepen in je cliënt, neem niets klakkeloos aan. Duik in het brein, onderzoek steeds weer opnieuw waarom deze cliënt in deze situatie op deze manier reageert.
23 december 2017
In de toolbox gezond- en veiligheidscultuur zijn instrumenten aangedragen en gebundeld door het netwerk van het ministerie van SZW. Het biedt instrumenten, inspirerende voorbeelden en inzichten vanuit (wetenschappelijk) onderzoek, die concreet ingezet kunnen worden om actief te werken aan een cultuur van gezond en veilig werken.
16 september 2021
Welkom bij deze Free Learning module ‘Omgaan met agressie’. Aan de hand van 19 vragen leer je wat je kan doen in het geval van agressie in de zorg.
10 juli 2018
Met deze e-learning module – Probleemgedrag 2– kun je jezelf basiskennis over wat probleemgedrag in de ouderenzorg is, hoe je dat kunt voorkomen of hoe je daarmee kunt omgaan.
10 juli 2018
Met deze e-learning module – Probleemgedrag – kun je jezelf basiskennis bijbrengen over wat probleemgedrag in de ouderenzorg is, hoe je dat kunt voorkomen of hoe je daarmee kunt omgaan.
10 juli 2018
Welkom bij de E-Learning Module – Echt contact maken – waar je aan de hand van vragen, afbeeldingen en films meer leert over het 1-op-1 contact tussen cliënt en zorgverlener, hoe dat verbeterd kan worden maar ook wat er mis kan gaan.
15 april 2018
Welkom bij de E-learning module ‘Hoe krijg ik mijn collega’s zo ver?’. Aan de hand van 17 vragen leer je de basisprincipes van effectief coachen aan de hand van de Voilà!-methode.
28 december 2017
Welkom bij deze E-Learning module van Sensoor waar je aan de hand van 23 vragen jezelf basiskennis over het stellen van grenzen eigen kunt maken. Je hoeft van tevoren niets te bestuderen. Het is wel belangrijk dat het geluid van je computer aanstaat.
28 december 2017
Welkom bij deze E-Learning – Gentle Teaching. Aan de hand van 20 vragen kun je jezelf basiskennis bijbrengen over Gentle Teaching en hoe je dat kunt inzetten om weerstand en agressie bij jouw cliënten te voorkomen.
1 februari 2024
Het BlijfGezond Boekje is een boekje vol praktische tips over hoe je als zorgverlener gezond kunt blijven. In het boekje vind je informatie en tips over fysieke belasting, agressie, goed slapen, de overgang, werkdruk en het naast je werk hebben van mantelzorgtaken. En omdat we in de coronaperiode meer dan anders zijn geconfronteerd met het overlijden van cliënten, is er ook een hoofdstuk over gezond rouwen.
22 augustus 2019
Speciaal voor de werkvloer zijn er Praktijkinformatiefolders ontwikkeld over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Makkelijk om ze nog eens door te nemen, of om te delen onder collega’s! Op deze pagina kun je alle Praktijkinformatiefolders vinden die Gezond & Zeker aanbiedt.
28 december 2017
Op huisbezoek heb je te maken met onvoorspelbare factoren die van invloed zijn op je veiligheid. Dat vraagt om een andere benadering als het gaat om veiligheid tijdens je werk. De mobiele app Veilig Huisbezoek helpt je om vooraf de risico’s in te schatten en de juiste maatregelen te nemen.
28 december 2017
De AgressieWijzer zorgt voor duidelijkheid over agressie in je dagelijkse werk. Die duidelijkheid is belangrijk omdat in de praktijk blijkt dat je agressie alleen succesvol kunt verminderen en voorkomen wanneer je dit samen doet en allemaal op dezelfde manier. En dat wil iedereen, want minder agressie zorgt voor veiligheid, een prettiger werkklimaat, minder uitval en verzuim en geeft meer energie.
28 december 2017
Wat kost agressie eigenlijk per incident en op jaarbasis? En wat levert het ons op als we extra investeren in agressiebeleid? De Business Case geeft je een kosten-batenanalyse van agressie in jouw organisatie.
28 december 2017
De Duidelijk over agressie Scan is een handig instrument om inzicht te krijgen in hoe anti-agressiebeleid in jouw organisatie is georganiseerd en waar de verbeterpunten liggen.
26 september 2024
Ruim duizend ergocoaches, veiligheidscoaches en andere zorgprofessionals bezochten op 13 mei de Gezond & Zeker Innovatiedag in Nieuwegein. Het was de eerste keer dat het grote evenement hier weer plaats kon vinden sinds de coronatijd. En wat was het een terugkeer: met 49 verschillende workshops, 25 standhouders en vooral de goede sfeer onder de vele enthousiaste bezoekers was het een evenement om trots op te zijn.
26 juni 2024
Schrijf je nu in voor de Gezond & Zeker Regiodagen in Rotterdam op 12 november en Heerenveen op 5 november!
28 mei 2024
Doxing is het (digitaal) aanbieden of verspreiden van identificerende persoonsgegevens.
14 mei 2024
Ruim duizend ergocoaches, veiligheidscoaches en andere zorgprofessionals bezochten op 13 mei 2024 de Gezond & Zeker Innovatiedag in Nieuwegein.
20 maart 2024
Agressie tegen zorg- en welzijnsmedewerkers komt helaas regelmatig voor. Het ministerie van VWS organiseert bijeenkomsten over het doen van aangifte.
20 december 2023
De Gezond & Zeker Innovatiedag is hét kennisevent voor ergo- en veiligheidscoaches en andere professionals die zich bezighouden met fysieke belasting, agressie en verzuim in zorg en welzijn. Met een uitgebreide Parktijkmarkt in het vernieuwde NBC Nieuwegein is dit een event om niet te missen!
7 juni 2023
Begin april overleed Ronald Geelen. Hij was vanaf het begin bij Gezond & Zeker betrokken. Als je aanwezig was op een van de Gezond & Zeker dagen heb je hem vast gezien of ontmoet. Hij kwam vaak op zijn motor. Jarenlang zette hij zich met veel passie in voor zorgmedewerkers èn voor cliënten. Hij zag dat ze niet zonder elkaar konden en had altijd aandacht voor beiden. Al zijn teksten, de workshops, zijn inbreng bij e-learningmodules, de agressie-pocket en nog heel veel meer waren daarvan doordesemd.
7 juni 2023
Deze beleidsrichtlijn geeft informatie en adviezen waarmee zorgorganisaties stressgerelateerde gezondheidsklachten zoveel mogelijk kunnen voorkomen. De coronacrisis vormde de aanleiding voor de ontwikkeling van deze beleidsrichtlijn.
22 november 2022
Uit onderzoek blijkt dat steun na ingrijpende gebeurtenissen op de werkvloer heel belangrijk is. Psychosociale ondersteuning kan klachten na een ingrijpende gebeurtenis zelfs zowel voorkomen als verhelpen! Op dit moment is deze ondersteuning nog niet bij alle zorg- en welzijnsorganisaties optimaal en bestaat er ook nog geen richtlijn voor. Daarom ontwikkelt ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum hier een speciale beleidsrichtlijn voor.
22 november 2022
We hebben goed nieuws! In 2023 kunnen we, zoals het er nu naar uitziet, weer een Gezond & Zeker Innovatiedag organiseren. Een landelijke congresdag met een interessant workshop-programma, een uitgebreide Praktijkmarkt en vooral heel veel kennis en praktische tips rondom de thema’s fysieke belasting, agressie en werkdruk/werkbalans. Vanwege corona vond de laatste Innovatiedag plaats in 2019, maar in het najaar van 2023 hopen we jullie weer allemaal te ontvangen! Voor deze Innovatiedag zijn we nu opzoek naar enthousiaste en kundige workshopleiders.
22 september 2022
Je kent vast de BeleidsSpiegel fysieke belasting wel. We hebben hier goed nieuws over! Deze is namelijk uitgebreid met een nieuwe variant: de BeleidsSpiegel psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dit is een checklist die je helpt om het beleid PSA in jouw organisatie in kaart te brengen en te spiegelen aan de landelijke afspraken.
3 augustus 2022
Sinds 2005 coördineert RegioPlus samen met de regionale werkgeversorganisaties Gezond & Zeker. Gezond & Zeker is een actief en innovatief programma met als doel het verspreiden van kennis en tools naar werknemers in Zorg en Welzijn om agressie en fysieke belasting te voorkomen. Ook in 2021 ontwikkelden we weer allerlei nieuwe kennis en tools en organiseerden we uiteenlopende activiteiten. Een overzicht hiervan is nu te vinden in het Gezond & Zeker Jaarverslag 2021!
26 januari 2022
Maandag 17 januari vond de eerste editie van Gezond & Zeker LIVE! plaats. Een volledige online talkshow waarin deelnemers werden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rondom fysieke belasting, agressie en werkdruk in zorg en welzijn.
23 november 2021
Maandag 17 januari organiseert Gezond & Zeker de eerste ‘Gezond & Zeker LIVE!’. In deze interactieve talkshow praten we je bij over de laatste inzichten rondom fysieke belasting, agressie en werkbalans in zorg en welzijn. Aan het woord komen wetenschappers, experts en ervaringsdeskundigen. Van hen krijg je praktische tips waar je de volgende dag direct mee aan de slag kunt.
2 november 2020
Van 26 t/m 20 oktober 2020 vond de Gezond & Zeker Innovatiedag – Online plaats. De allereerste online variant van de Gezond & Zeker evenementen was druk bezocht: meer dan 500 deelnemers wisten een plekje te bemachtigen in één van de workshops.
24 september 2020
Vanwege het coronavirus kunnen dit jaar de Gezond & Zeker Regiodagen en de Gezond & Zeker Innovatiedag helaas niet doorgaan. Maar de Gezond & Zeker thema’s fysieke belasting, agressie en werkbalans zijn nu misschien wel nog relevanter. De corona crisis laat ons zien dat gezond en voldoende zorg-personeel wat met plezier aan het werk gaat van levensbelang is. Daarom stelt Gezond & Zeker in de week van 26 oktober meerdere gratis toegankelijke online trainingen, workshops en webinars beschikbaar voor zorg-professionals. Meld je bijvoorbeeld aan voor de meerdaagse training over het overtuigen van je collega’s ‘ohjee hoe krijg ik ze mee’. Of volg het webinar over de plafondtilsystemen. Allemaal veilig vanuit thuis of je eigen werkplek!
23 mei 2019
Vaardigheden zijn en blijven van groot belang voor iedereen die met fysieke belasting in de zorg bezig is. Vaardigheden om de cliënt te ondersteunen bij zelfredzaamheid, vaardigheden om hulpmiddelen optimaal te gebruiken en vaardigheden om zelf optimaal te bewegen.
25 april 2019
Op 27 juni wordt er voor het eerst een Gezond & Zeker Regiodag georganiseerd. De regio’s Limburg en Brabant hebben de primeur! Alle regionale ergocoaches, veiligheidscoaches, leidinggevenden en P&O en ARBO-professionals zijn hiervoor uitgenodigd.
13 december 2018
Hoe kunnen werkgevers en werknemers er sámen voor zorgen dat medewerkers in zorg en welzijn met plezier en in goede gezondheid hun pensioengerechtigde leeftijd halen? Deze vraag stond centraal bij het ESF-project Wendbaar aan het werk. 26 organisaties vertellen in dit inspiratieboekje hoe zij dit project hebben uitgevoerd.
gegaan.
12 juni 2018
Op maandag 29 oktober 2018 vindt de Gezond & Zeker Innovatiedag plaats. Een leerzame dag vol kennis over duurzame Inzetbaarheid voor zowel zorgverleners van de operationele werkvloer als teamleiders, leidinggevenden, beleidsmedewerkers en HRM- en arboprofessionals.
25 mei 2018
Ook bij Pameijer werken zorgverleners met hart en ziel voor cliënten. Peter van der Heiden en Carla Bijl van de ondernemingsraad van Pameijer vertellen in een interview over het belang van het Waarschuwingsregister voor het bieden van veilige zorg.
1 mei 2018
Zorgmedewerkers in organisaties met een gezond en veilig klimaat zijn lichamelijk en geestelijk gezonder en werken veiliger. Deze zorgorganisaties hebben een lager ziekteverzuim en hun medewerkers gebruiken zelf minder zorg.
17 april 2018
Voor de Innovatiedag op maandag 29 oktober is Gezond & Zeker opzoek naar workshopleiders die leerzame en interessante workshops kunnen geven over het tegengaan van agressie en fysieke belasting op de werkvloer.
9 februari 2018
Zijn jouw zorgprofessionals en managers al duurzaam inzetbaar? Bewegen zij mee met de ontwikkelingen in de sector en de uitdagingen waar uw organisatie voor staat? Zijn ze gezond en vitaal genoeg om de toenemende complexiteit en werkdruk aan te kunnen? Kunnen we al deze vragen beantwoorden in deze tekst? Natuurlijk niet, maar we hebben Gezond & Zeker vernieuwd!
5 februari 2018
Op maandag 29 oktober 2018 vindt de Gezond & Zeker Innovatiedag plaats. Een leerzame dag vol kennis over duurzame Inzetbaarheid voor zowel zorgverleners van de operationele werkvloer als teamleiders, leidinggevenden, beleidsmedewerkers en HRM- en arboprofessionals.
18 januari 2018
Escaleren is het stap voor stap ernstiger (laten) worden van een situatie, waardoor zo’n toestand ontstaat dat je niet meer terug kan. Als je escalatie wilt voorkomen, moet je er voor zorgen vroegtijdig signalen van opbouwende spanning bij jezelf of je cliënt te herkennen en hier op te reageren. Die reactie is gericht op het wegnemen van de spanning. Dat noemt men deëscaleren.