Regelmatig doen zich tijdens het werk lastige situaties voor. Een slecht nieuws gesprek voeren, een cliënt tot de orde roepen, het kalmeren van een opgewonden cliënt, het voeren van een slecht nieuwsgesprek etc. Het zijn allemaal situaties die tot een confrontatie kunnen leiden. Om te voorkomen dat deze situaties onnodig escaleren dient een medewerker te beschikken over de juiste houding, kennis, ervaring en vaardigheden. Meer nog dan in normale situaties is dit van belang als de medewerker met ‘lastig gedrag’ geconfronteerd wordt.
Respect is een belangrijke factor in de houding en het gedrag van de medewerker. Is er sprake van (wederzijds) respect dan zal die interactie veel minder snel tot een escalatie leiden.
De houding van de medewerker wordt ook beïnvloed door de manier waarop de medewerker het agressieve gedrag van de cliënt beoordeeld.
Bij verschillende agressieprojecten werden discussies gevoerd. Als gevolg werden opvattingen van medewerkers en management genuanceerder. Waar eerst het idee overheerst van: “agressie dat hoort er nu eenmaal bij, is onvermijdelijk” ging men nu in de richting van “ik kan het wel begrijpen, maar niet goedkeuren”. De passieve houding verdween. Er ontstond meer bereidheid om te kijken naar de oorzaken van het gedrag en deze aan te pakken.
Voor het effectief hanteren van risicovolle situaties zijn naast een juiste houding ook vaardigheden belangrijk. Houding en vaardigheden samen vormen de competenties. Voor veilig werken zijn de volgende competenties relevant:
Veel organisatie beschikken over de standaard personeelsinstrumenten zoals werkoverleg, intervisie, functioneringsgesprekken, pop-, introductie- en scholingsprogramma’s. Organisaties kunnen deze instrumenten gebruiken om de competenties voor veilig werken te versterken. Middelen daarbij zijn bijvoorbeeld case besprekingen en gebruik van de STAR methodiek.