Cliënten kunnen je verrassen als je vaste aannames doorbreekt en de moeite neemt in hun brein te duiken. Wat te denken van de man die na het ontbijt vaak boos en agressief was en daarom ’s morgens als ontspanning activiteitenbegeleiding kreeg aangeboden? Het probleem verergerde. Na enig speurwerk in zijn verleden bleek de oplossing een hometrainer: meneer was vroeger postbode en legde elke dag, na het ontbijt, tientallen kilometers af.
Nog een voorbeeld. Omdat licht en uitzicht goed is voor het welbevinden, werd een alzheimercliënt altijd voor het raam van de huiskamer gereden. Hij bleef echter erg onrustig. Uit gesprekken bleek dat hij er, waarschijnlijk door een oorlogstrauma, niet tegen kan dat er mensen achter hem langs lopen. Het probleem was opgelost toen deze man een andere plaats in de kamer kreeg.
Neem dus de tijd om je te verdiepen in je cliënt, neem niets klakkeloos aan. Duik in het brein, onderzoek steeds weer opnieuw waarom deze cliënt in deze situatie op deze manier reageert. En laat u verassen!
Deze tip is gebaseerd op de column van Professor Ebbink, zoals verschenen in Gezond & Zeker magazine nummer 4, 2013.