Er zijn veel verschillende soorten dementie, met allemaal een net iets ander begin en een net iets anders verloop. En ook is iedere persoon weer anders en dus is geen vorm van dementie gelijk. Communiceren kan in de loop van het proces heel ingewikkeld worden en daar zijn geen standaaard adviezen voor te geven. De cliënt is verward, is vergeten wie je bent of kan de lijn van het gesprek niet vasthouden.
Wat altijd van belang is, is om vriendelijk en rustig te spreken en doe één ding tegelijk. Bedenk dat de wereld voor de ander een verwarrende plek is geworden. Mensen komen op de cliënt af en gedragen zich als goede vrienden, terwijl hij soms geen idee heeft wie het zijn. Duidelijkheid is dan heel erg fijn.
Eén tip is om niet te vragen naar feiten of recente gebeurtenissen van vandaag of gisteren. Vraag dus niet iets als: ‘Wat het bezoek van uw dochter gezellig?’. Dat zal al vergeten zijn en roept dan onrust op. Maar vraag bijvoorbeeld: ‘Heeft u een fijne dag gehad?’. Er is een speciaal kaartje gemaakt met tien tips. Op deze website kan je het downloaden, uitprinten en uitdelen bijvoorbeeld aan vrienden of familie. Het kan hen helpen en een bezoek makkelijker te maken.