Gezond & Zeker Logo

Gezond & Zeker

20477 Deelnemers

Aanmelden

Workshopprogramma

Workshopprogramma

Hieronder vind je het volledige workshopprogramma van de Gezond & Zeker Kennisdagen 2016. Bezoekers konden een keuze maken uit bijne 50 verschillende workshops. Bij de workshop die jij gevolgd hebt kun je indien beschikbaar de powerpoint presentatie van die workshop downloaden. 


Klik hier voor de workshops over Fysieke Belasting
Klik hier voor de workshops over Agressie
Klik hier voor de workshops over Coaching en Communicatie

FYSIEKE BELASTING
  1. Haptonomie: een basis om morgen samen beter te zorgen
Nieuw, EC, AC
In de zorg staat samenwerken voorop: door optimaal af te stemmen op je cliënt, vul je aan waar nodig. Je spreekt de cliënt zoveel mogelijk aan op de oorspronkelijkheid van zijn mogelijkheden. Haptonomie geeft je handvatten om uit te nodigen en door te voelen, zodat de zorghandelingen voor zowel de cliënt als de verzorgende aanvullend zijn. Haptonomisch werken leert je met de juiste vaardigheden steeds meer te bereiken met je cliënt zonder fysieke overbelasting voor jou en je collega’s. Tijdens de workshop ontdek je hoe je met eenvoudige handelingen morgen nog bewuster aan de slag kunt met je cliënt.
Margreet van Nieuwkoop, docent Academie voor Haptonomie
 
  1. Haptonomisch contact: morgen bewuster zorgen
Nieuw, EC, AC
Goed contact is het grootste deel van je werk. Hoe meer je samen met je cliënt aan de slag gaat, hoe meer beweging en hoe meer plezier je er voor allebei uit haalt. Deze workshop is gebaseerd op het haptonomisch contact en nodigt je uit om op een boeiende en persoonlijke manier te kijken naar wat er in contact maken van invloed is. Wat is jouw bijdrage hierin en hoe kun je op dat gebied je vaardigheden uitbreiden?
Lidy Cornelissen, docent Academie voor Haptonomie
 
  1. Dansen met de lift
EC, AC
Bij haptonomie wordt vaak gedacht aan zorghandelingen en manueel verplaatsen. Maar heb je weleens gedacht over het positieve effect voor de cliënt als jij echt gevoel hebt voor de tillift, de werkruimte en andere hulpmiddelen? We spelen met haptonomische fenomenen van belang in de interactie met de cliënt, het hulpmiddel en zijn omgeving. Je ervaart zelf wat het is als iemand niet in staat is om zijn gevoel uit te breiden naar hulpmiddelen, en andersom ook hoe het is als iemand dat wel kan. In deze interactieve en actieve workshop worden de hulpmiddelen een verlengstuk van jezelf en verbeter je de zorg voor morgen.
Foppe Hooghiemstra, consultant ArjoHuntleigh
 
  1. Soepel met spasticiteit
OD , EC, AC
Wat doe je als je cliënt opeens in een spasme schiet? Waarom gaat de weerstand bij een cliënt omhoog als je de douchekraan aanzet? Waarom werkt een cliënt tegen als je met de tillift aan komt rijden? Waarom reageert je cliënt altijd zo ‘spastisch’ als jij je lekkerste geurtje op hebt? In deze workshop aandacht voor voorwaardenscheppende factoren, waarin de praktijk centraal staat. Zodat je samen met je cliënt kunt zoeken naar de mogelijkheden die hij heeft om het zorgproces soepel te laten verlopen en zo ontspannen de dag kan beginnen of ‘s avonds lekker in slaap kan vallen.
Myriam de Leeuw & Nicole van Kuijk, ergotherapeuten Stichting SWZ
 
  1. Bewegen in plaats van tillen
Nieuw, EC, AC
Wil je beleven hoe je met plezier cliënten kunt verplaatsen? Kinesthetische mobilisatie is het antwoord hierop! Je stimuleert beweging tijdens de dagelijkse zorg volgens het Viv-Arte Pflegekonzept (VAP). Tijdens deze workshop maak je kennis met de bewegingsanalyse volgens Hatch/Maietta plus de drie fases van mobilisatie: Warm-Up, Functietraining en Cool-Down. Je leert een fysiologische beweging te stimuleren, te leiden, ondersteunen of over te nemen. Hierbij wordt het gewicht door ontlasten en belasten in een bepaalde volgorde verplaatst. Bewegingsstimulatie is belangrijk, zodat jouw cliënten eigen bewegingen weer kunnen leren. Je leert in iedere situatie je zo aan te passen dat je geen/weinig belasting ervaart. Deze methode is in het Radboudumc ingevoerd op de afdelingen IC/MC, geriatrie en endocriene ziekten.
Mark Jan Derksen MC verpleegkundige & Marian Verhoeven-Donkers IC verpleegkundige Radboudumc
 
  1. Meer bewegen in verpleeg- en verzorgingshuizen
Nieuw, EC, AC
Ouderen bewegen te weinig, dat zie je in het verpleeg- en verzorgingshuis, maar ook in het ziekenhuis en thuis. Meer bewegen inbouwen tijdens de dagelijkse routine is daarom belangrijk. Wat kun jij doen om je cliënten structureel meer te laten bewegen? In deze workshop wordt aan twee deelonderwerpen gewerkt: opstaan/ gaan zitten en lopen. Hoe doe je dat zelf? Hoe verandert dit als je ouder wordt? Wat is het effect van een aantal veel voorkomende aandoeningen? Wat heb je nodig om veilig te lopen? Hoe stimuleer en ondersteun je de cliënt hierbij? We gaan aan de slag met deze vragen en laten je zelf de antwoorden ervaren om morgen meer te bewegen.
Marcel Smulders, trainer Corpus Sanum
 
  1. Zelfredzaamheid(sRadar)
Nieuw, EC, AC
Actieve cliënten herstellen sneller en zorgen voor minder fysieke belasting. Zelfredzaamheid is hot, maar ook een valkuil omdat we snel veel overnemen van onze cliënten. Hoe ga je van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'? De ZelfredzaamheidsRadar kan je helpen om dit in kaart te brengen en laat zien waar jij, of een hulpmiddel, moet inspringen. In deze workshop krijg je tips en trucs van de workshopleider en organisaties die al met dit instrument werken over hoe je de zelfredzaamheid en eigenwaarde van je cliënten kunt vergroten. Kortom, een inspirerende én praktische workshop, waar je morgen al mee aan de slag kunt om beter te zorgen.
Nico Knibbe, onderzoeker LOCOmotion
 
  1. Innoverende transferhandelingen bij medisch-technische afdelingen
Nieuw, EC, AC
Deze workshop begint met een korte presentatie over een onderzoek aan de Hogeschool VIVES in Roeselare (België), Hier hebben studenten medisch-technische handelingen vastgelegd en ergonomisch geanalyseerd. De nadruk ligt op: veilige transfers met polytrauma-cliënten, een vergelijking tussen verbedden met een rollboard en met een plafondliftsysteem en stretcher en het nemen van röntgenfoto’s op de Intensive Care. Hoe plaats je op ergonomische wijze een röntgenplaat? Er is ruim gelegenheid zelf de handelingen te oefenen en ook om jouw specifieke vragen te stellen, daarover te brainstormen en oplossingen te delen.
Lieven Maertens, trainer Zwaartepunt
 
  1. Goochelen met een zeiltje
Nieuw, EC, AC
Een van de belangrijkste oorzaken van fysieke overbelasting is het verplaatsen van cliënten in bed. Bij mobiliteitsklasse C, D en E is het de meest voorkomende transfer, volgens de praktijkrichtlijnen fysieke belasting op een hoog-laagbed uit te voeren met glijzeil. Helaas blijkt uit de recente monitoring opnieuw dat glijzeilen nog te weinig gebruikt worden. Jammer, want een glijzeil kan je ook helpen het risico op decubitus te verminderen en de restspanning weg te laten vloeien. Kom dus naar deze praktische workshop waar we je laten ervaren hoe het werkt zodat je morgen als glijspecialist aan de slag kunt.
Eva Schelling, consultant ArjoHuntleigh
 
  1.  Noodzaak van glijmateriaal en traag bewegen
Nieuw, EC, AC
Ook in deze workshop staat het belang van het gebruik van glijmaterialen centraal. Lieven Maertens, docent aan VIVES Hogeschool van Roeselare (België), heeft onderzoek gedaan naar de invloed van het soort glijzeil, soort matras en de bedpositie op transfers binnen de grenzen van het bed. Daarbij heeft hij gekeken naar de lichaamsbelasting voor de zorgverlener en de schuifkrachten voor de cliënt. Zijn onderzoek laat de noodzaak van de juiste keuzes zien en maakt duidelijk dat een trage start noodzakelijk is om een veilige transfer te maken. Je krijgt een demonstratie van het gebruikte meettoestel en leert heel praktisch hoe je de resultaten van het onderzoek kunt toepassen voor morgen beter zorgen.
Lieven Maertens, trainer Zwaartepunt
 
  1.  Transfers? Kruip in de huid van de cliënt
 EC, AC
Uit onderzoek naar huidschade blijkt dat de combinatie van druk- en schuifkrachten tijdens transfers kan zorgen voor zogeheten restspanning in de huid. Dit kan het risico op het ontstaan van decubitus vergroten. Deze nieuwe inzichten hebben geleid tot belangrijke andere keuzes ten aanzien van transfertechnieken, gebruik van hulpmiddelen en herpositionering van de cliënt na de transfer. Na een presentatie van deze nieuwe inzichten en voordelen voor de kwaliteit van zorg ga je praktisch aan de slag om daadwerkelijk te ervaren hoe je deze nieuwe technieken kunt uitvoeren en restspanning kunt laten wegvloeien.
Esther van der Heijden, consultant ArjoHuntleigh
 
  1.  Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting
Nieuw, EC, AC
De praktijkrichtlijnen fysieke belasting zijn de basis voor gezond werken. Het is voor ergocoaches dus een must om alle details ervan te kennen om nog beter advies te kunnen geven aan collega’s. We maken de vertaalslag van de praktijkrichtlijnen en hoofdbronnen van fysieke belasting naar diverse zorgactiviteiten: hoe maak je daarin de juiste keuzes? Hou maak je het zorgen gezond voor jou, je collega’s en de cliënt? Het is een actieve workshop, bedoeld voor iedereen die feedback wil krijgen op zijn eigen handelen en houding. Bovendien is het een ontdekkingstocht naar eigen grenzen en onderzoek je waar je de grens volgens de praktijkrichtlijnen overschrijdt. 
Myriam de Leeuw & Nicole van Kuijk, ergotherapeuten SWZ
 
  1. De positieve link tussen transfers en incontinentie
Nieuw, EC, AC
Helpen bij de toiletgang of het verschonen van een cliënt is misschien wel een van de belangrijkste
taken van verzorgenden. De cliënt staat centraal. Zelf naar het toilet gaan is het hoogst
haalbare, maar dat is in veel gevallen niet (meer)mogelijk. Hoe maak jij samen met de cliënt keuzes
rondom toiletgang en incontinentie? Welke materiaalkeuzes worden er gemaakt en speelt
de fysieke belasting van de verzorgende hierbij een rol? Na deze workshop heb je meer inzicht
waarom een (in)continentiebeleid zo belangrijk is. Welke keuzes gemaakt kunnen worden, rekening
houdend met het comfort voor de cliënt en de fysieke belasting voor de verzorgende.
Willemijn van Maanen, verpleegkundige TENA/SCA
  1.  Ik sta er alleen voor
EC, AC
Vaak sta je er in de zorg letterlijk alleen voor: je bent bij een cliënt die verzorgd moet worden en er is niemand in de buurt die jou kan helpen. Hoe zorg je dan dat de cliënt toch in bed verplaatst wordt of naar het toilet begeleid? Welke hulpmiddelen zorgen dat je dit veilig voor jezelf, je collega’s én voor de cliënt uit kunt voeren? In deze workshop ga je na een korte introductie over natuurlijke bewegingspatronen, activeren, minimale kracht en balans in twee groepen praktisch aan de slag met glijlakens, een slim draai- en transferplatform en een douche-toiletstoel.
Bas Rutten, trainer Handicare Academy & Helène van Rijn, adviseur Handicare
 
  1. Nooit meer alleen… maar samen met de cliënt
Nieuw, EC, AC
Alleen werken is geen verkapte bezuinigingsmaatregel, maar voorkomt fysieke overbelasting (ook volgens de Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting). Zorg je alleen voor een cliënt, dan zie je dat er meer inzet van de cliënt gevraagd wordt, verhoog je de zelfredzaamheid en is er meer ruimte voor contact met je cliënt. Dit werkt bevorderend op de eigenwaarde van de cliënt. Waarom is het dan zo moeilijk om alleen werken ingevoerd te krijgen? Waarom wordt er zo vaak een collega bij geroepen, bijvoorbeeld als er met een tillift gewerkt wordt? Ingeslepen patronen, overtuiging, werkcultuur? Je leert hoe je dit morgen al kunt veranderen in je team.
Godelein Wegter, trainer ergo-enzo
 
  1. Peer of appel, dat maakt nogal wat uit
EC, AC
Deze workshop is voor ergocoaches die meer willen weten over obesitas en de verschillende manieren waarop overgewicht het lichaam vormt: appel, peer, champignon of een combinatie daarvan. Welke gevolgen heeft dat voor het bewegen? Hoe staat een obese cliënt op? Hoe mobiliseer en begeleid je een obese patiënt tot stand? Wat kan jij wel en niet doen om te helpen en valincidenten te voorkomen? Hoe draait een obese cliënt zich om in bed en hoe begeleid je hem met glijmateriaal en -laken? Samen met obese modellen maak je kennis met de zorg voor de nog redelijk mobiele, obese cliënt.
Heleen Cornelissen, trainer Zwaartepunt
 
  1.  Horizontale transfers van en zorg voor je obese cliënt
EC, AC
Deze workshop is interessant voor ergocoaches die al eerder workshops gevolgd hebben rondom het thema obesitas. De volgende vragen komen aan bod: hoe verplaats je een passieve obese cliënt (mobiliteitsklasse C, D en E) in ruglig van brancard naar bed? Hoe verschoon je het bed van een obese cliënt die voornamelijk op zijn rug ligt? Hoe kantel je je cliënt op zijn zij als de cliënt zelf niet mee kan helpen? Samen met een obees model leer je gebruik te maken van kleine hulpmiddelen, tilliften, verschillende tiljukken en tilbanden. Je leert ergonomisch verantwoorde keuzes te maken en waarom welk hulpmiddel helpt in deze uitdagende situaties.
Suzanne Rambags, trainer Zwaartepunt
 
  1. Wassen, douchen of baden: wat is de beste keus?
Nieuw, EC, AC
Naast til- en transferhandelingen is vooral het werken in moeilijke houdingen, statische belasting, een belangrijke en onderschatte oorzaak van rug- en nekklachten. Hoe vaak en hoe lang staan jij en je collega’s in een ongunstige houding als je een cliënt wast in bed, tijdens het douchen of baden? Hoe lang duurt de totale handeling? Hoe kiezen jij en je cliënt de beste manier en het slimste hulpmiddel? Welk effect heeft dat op de kwaliteit van zorg? Recent praktijkonderzoek geeft duidelijk antwoord op deze vragen. Na deze vertaalslag van onderzoek naar praktijk maak jij morgen weloverwogen keuzes voor betere zorg.
Hanneke Knibbe, onderzoeker LOCOmotion
 
  1. Werken in kleine ruimtes
Nieuw, OD, EC, AC
Het lijkt steeds meer een sport om meer te doen met minder, zeker in de zorg. Ook qua ruimte, zwaardere zorg op minder vierkante meters. Welke richtlijnen en technologieën zijn er om een adequate ruimte te bepalen, te onderbouwen en welke alternatieven heb je als er echt te weinig ruimte is. Tijdens deze workshop kijken we samen naar vraagstellingen uit de praktijk. Hoe kun jij voorkomen dat je het slachtoffer wordt van een zorgsituatie? Door deze workshop word je empowered om anders te kijken en te denken.
Marja Hoogesteijn, ergotherapeut Leidsche Rijn
 
  1. U vraagt, wij draaien, of draaien we door?
Nieuw, EC, AC
Je bent te gast bij cliënten thuis, zij willen soms veel. Waar ligt je grens? Wat heb jij nodig om gezond te werken en gezond te blijven? Hoe ondersteun je je collega’s hierbij? Ervaar jij als ergocoach ook dat collega’s hier verschillend over denken? Hoe ga je om met je eigen grenzen, de grenzen van je collega’s en met de mogelijkheden en beperkingen van de organisatie in de thuiszorg? Tijdens deze workshop word je bewust gemaakt van de verschillende factoren in dit speelveld. Deze bewustwording zal aan de hand van dilemma’s en verschillende werkvormen besproken worden.
Joana Eltink & Francien Staal, coördinator ergocoaches en fysiotherapeut Brabantzorg
 
  1. Van thuissituatie naar een gezonde werkplek
Nieuw, OD, EC, AC
Hoe ga je om met een zorgomgeving die ook iemands thuis is? Welke keuzes moet je maken en welke consequenties vloeien hieruit voort? De thuiszorg wordt steeds zwaarder, cliënten blijven langer thuis of komen eerder uit het ziekenhuis. De kwaliteit van hulpmiddelen is daarbij niet altijd optimaal. Dit vergt veel van de zorgverleners en vraagt om flexibiliteit, maar tot hoever? Weerstand tegen hulpmiddelen en noodzakelijke veranderingen is soms groot. De workshopleider, ervaringsdeskundige in de thuiszorg als zorgverlener en ergocoach, neemt je in deze workshop mee langs de mogelijkheden en creatieve (tijdelijke) oplossingen, ook als de zorgvraag snel verandert.
Jessica Stedema, trainer Fysiek&Zo
 
  1. Zitten is het nieuwe roken
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat zitten slecht is voor onze gezondheid. Ook weet iedereen dat roken slecht is voor onze gezondheid. En toch doen we beide nog heel veel, zeker zitten. Wat is dan slecht aan zitten? En als we dan toch zitten, is het belangrijk dat we ‘goed zitten’. Maar wat is goed zitten? Veel zitten en niet goed zitten is niet goed voor ons als zorgverlener, maar hoe zit het dan met onze cliënten? Hoeveel zitten zij en wat doen we daarmee? In deze workshop gaan we aan de slag met deze nieuwe inzichten en creatieve oplossingen en gaan we morgen beter zitten.
Hanke Laurijsen, P&O Ziekenhuis Medisch Centrum Haaglanden en Bronovo-Nebo
 
  1. Valpreventie, een taak van de ergocoach
Nieuw, OD, EC, AC
Valongevallen bij ouderen vormen een onderschat en toenemend probleem. De cijfers liegen er niet om: jaarlijks belanden 88.000 ouderen na een val op de spoedeisende hulp, worden 40.000 ouderen opgenomen in het ziekenhuis en overlijden 3.000 ouderen als gevolg van een val. Dit leidt tot hoge (zorg)kosten en natuurlijk veel leed. Kortom, aandacht voor valpreventie is een must. In deze workshop belichten we de stelling: valpreventie, een taak van de ergocoach! Welke rol heeft de ergocoach in een actief valpreventiebeleid? Welke tools en oplossingen kunnen jou en je team daarbij helpen? Hoe zorg jij morgen voor dit zorg-verbetertraject?
Marleen de Boer, consultant Kr8
 
  1. De gevallen cliënt
Nieuw, OD, EC, AC
Tijdens een valincident ontstaat vaak stress en paniek bij zowel de cliënt, zorgverleners en eventueel aanwezige familie. In deze workshop leer je om eerst letterlijk en figuurlijk een stapje terug te doen. Even terug naar jezelf om zo rust en ruimte te scheppen voor een effectieve en efficiënte afronding van dit incident. Na een korte theoretische inleiding wordt er praktisch geoefend hoe je een cliënt tijdens een val naar de grond kunt begeleiden. En na een val tot rust brengt en voor jou, je collega’s en de cliënt weer veilig in een gewenste positie brengt.
Anja van Horne, trainer Corpus Sanum
 
  1. Beleid fysieke belasting: best practice Maasstad Ziekenhuis
Nieuw, OD, EC, AC
Het Maasstad Ziekenhuis heeft het beleid fysieke belasting strak geformuleerd. Dit is in 2014 geaccordeerd door de Raad van Bestuur waarna de stuurgroep fysieke belasting van start is gegaan. Voor de uitvoer van het beleid zijn ergocoaches opgeleid voor zowel de zorgafdelingen als de ondersteunende afdelingen. Aan de ergocoaches de uitdaging om het onderwerp fysieke belasting onder de aandacht te brengen en vooral te houden. De ergocoaches van het Maasstad Ziekenhuis zitten midden in de inbedding van het beleid fysieke belasting in de dagelijkse praktijk. Op welk punt staan de ergocoaches nu? Waar liepen ze tegenaan en waar ging het goed?
Fred Dingemans, consultant ArjoHuntleigh & Sonja Smits, ergocoach Maasstad ziekenhuis 
 
  1. Hoe verbeter ik het fysieke en psychosociale veiligheidsklimaat?
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Op basis van wetenschappelijk onderzoek hebben Stichting IZZ en de Erasmus Universiteit Rotterdam het programma ‘Gezond en veilig werken in de zorg’ ontwikkeld. Het blijkt dat interventies om het organisatieklimaat te verbeteren het meest succesvol zijn als zij ingrijpen op verschillende punten in de organisatie. Een langdurige verbetering treedt alleen op als er sprake is van een integraal programma. Het programma bestaat daarom uit drie onderdelen: ‘Gezond samenwerken’, ‘Gezond leidinggeven’ en ‘In gesprek met de bestuurder’. Dit programma wordt nu getoetst bij vijf zorgorganisaties. De focus van het programma ligt op het verbeteren van organisatieklimaat, fysieke- en psychosociale problematiek en de verbetering van medewerker- en cliëntentevredenheid. Maak kennis met de resultaten en leer wat het betekent voor jouw organisatie.
Anouk van Arve & Marc Spoek, Stichting IZZ samen met een deelnemende organisatie
 
AGRESSIE
 
  1.  Omgeving aanpassen: ondersteuning voor positief gedrag bij dementie
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Het brein bestaat uit vier lagen. Als deze lagen goed werken, kunnen we goed functioneren. Maar wat als bepaalde lagen minder of niet werken door dementie? In deze workshop leer je kort wat dat betekent en hoe we met die kennis de omgeving kunnen aanpassen, zodat een cliënt met dementie langer zelfstandig kan blijven, met minder hulp toch goed kan functioneren en gedrag positief beïnvloed wordt. Je ervaart praktisch het verschil. Met beeldmateriaal nemen we je mee door een project vóór en na een inrichtingsaanpassing en leer je de effecten op het welbevinden van de cliënt en hoe dit jouw werk mentaal en fysiek verlicht.
Hijlkje Lootsma, omgevingsdeskundige HIJLKJE, anders wonen
 
  1. Ont-moeten
EC, VC, AC
De zorg staat bol van ‘moeten’. Als er teveel ‘moeters’ zijn, raakt een mens geïrriteerd. Dit overkomt verzorgenden maar bijvoorbeeld ook mensen met dementie regelmatig. Het leidt tot onmacht, frustraties en irritaties. Herken jij dit? Wil je weten waarom mensen met dementie soms onvoorspelbaar kunnen reageren op jouw goede bedoelingen? Wil je handvatten om hier mee om te gaan, waardoor zowel jij als je cliënt zich prettiger voelt? Kom dan naar deze interactieve workshop.
Roos Rijnen, trainer Theater in de Zorg
 
  1. Greep op de groep: groeps-crisisontwikkelingsmodel
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Zorg wordt vaak verleend aan groepen van zes, acht of meer cliënten. Bij een conflict kijken we dan: wie gaf de aanzet? Wat staat er in zijn of haar zorgleefplan? Maar zorgleefplannen zijn individuele instrumenten en daardoor ongeschikt voor de omgang met een groep. Wie acht cliënten begeleidt met elk acht aandachtspunten, komt op 64 richtlijnen. De begeleiding verliest het overzicht. Met een Groeps-Crisisontwikkelingsmodel keert het overzicht én de regie terug naar de begeleider. In het model staat wat te doen bij welke mate van (on)rust in de groep. Handig als je team dreigt te verstikken in benaderplannen. Of overweldigd raakt door onrust, agressie en andere vormen van onveiligheid door cliënten.
Ronald Geelen, psycholoog Thebe
 
  1. Een check op je crisissignaleringsplan
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Het crisissignaleringsplan kennen we ook onder andere namen zoals het stoplichtmodel of het Crisis Ontwikkelings Model. De kern ervan blijft dat onveilig gedrag voorsignalen kent en het de moeite loont daarop te anticiperen. Immers, dan kun je de cliënt misschien nog positief beïnvloeden, of anders kun je zorgen voor jouw veiligheid en die van je cliënten. In deze workshop worden recent herontdekte inzichten van de werking van de hersenen besproken en benut om de signaleringsplannen beter te kunnen screenen en aanvullen. Deze inzichten zijn niet abstract, maar direct praktisch relevant. Johan Cruijff zei het al: “Je ziet het pas als je het begrijpt.”
Ronald Geelen, psycholoog Thebe
 
  1. Omgaan met verbale agressie
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Een praktische workshop waarin wordt geoefend met een trainer en acteurs. Je leert opkomende agressie om te buigen door het toepassen van de-escalerende vaardigheden op basis van een begripvolle maar ook begrenzende attitude. Er worden herkenbare situaties uitgespeeld met de acteurs. Je kunt je eigen casus inbrengen. Daarbij leer je de juiste interventie te gebruiken omdat je verschillende soorten agressie leert herkennen. Vergelijk de agressie van een cliënt die gaat zitten mopperen omdat jij te laat bent of een cliënt die onmiddellijk begint te schelden. Twee verschillende situaties waarin tegenovergestelde interventies nodig zijn. Een luchtige, humorvolle workshop in een veilige omgeving over een pittig thema! 
Els van Leeuwen, trainer SCHOOL TEGEN SCHELDEN
 
  1. Omgaan met lastig en dwingend gedrag
Nieuw, OD, VC, AC
Wat doe je als cliënten of mantelzorgers verontwaardigd of boos verhaal komen halen? Of als ze je op een onderhuidse manier onder druk zetten? Of als cliënten agressief reageren? En hoe houd je jezelf rustig als het spannend wordt? In deze workshop leer je lastig en dwingend gedrag te begrenzen en te stoppen. Door te zorgen voor je eigen veiligheid kun je de ander optimaal helpen. Goed voor morgen beter zorgen en vooral ook goed voor het plezier in het werk van jou en je team. De workshopleider laat samen met een acteur verschillende situaties zien. Als je wilt, mag ook jij (vooral veilig) oefenen met de acteur. Spannend én leerzaam.
Ivo Spanjersberg, trainer Corpus Sanum
 
  1. Online leertest agressie
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Bij steeds meer zorgorganisaties krijg je de mogelijkheid zelf te werken aan je deskundigheid. Je kunt zelf cursussen uitzoeken die passen bij wat jij wilt leren. Dat is leuker en effectiever. Maar hoe vind jij je weg in dat enorme woud van cursusaanbod, e-learning, seminars en noem maar op. Voor het onderwerp ‘agressie’ is er daarom een online test gemaakt. Als je die invult krijg je een praktisch trainingsadvies wat precies past bij jouw leerbehoefte en competenties op het gebied van agressie. In deze workshop leer je dus over leren, maar ga je ook direct aan de slag met jouw persoonlijke leeradvies.
Nico Knibbe, onderzoeker LOCOmotion
 
  1. Ontwikkel jezelf en je team: wegwijs door instrumenten 
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Er zijn de afgelopen jaren veel innovaties ontwikkeld om agressie aan te pakken. Een voorbeeld is de AgressieWijzer, een effectief instrument om teamafspraken te maken voor het omgaan met agressie. Of denk aan het risicotaxatie-instrument ARIH, met als doel om veilig op huisbezoek te gaan. Ook zijn er e-learning programma’s en registratiesystemen. Maak kennis met de verschillende beschikbare instrumenten en weet hoe je ze kunt gebruiken. Hiermee zorg je beter voor jezelf en daardoor beter voor anderen.
William Bertrand, trainer RadarVertige
 
  1. Virtual reality agressie bootcamp
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Jij werkt in de zorg en weet hoe het is om te maken te hebben met grensoverschrijdend, agressief gedrag. Soms komt het uit het niets, de andere keer zie je het aankomen. In beide gevallen reageer je anders door de prikkels die je signaleert of hoe je op dat moment zelf in je vel zit. In deze workshop maak je met een VR-bril kennis met onze virtuele cliënt, je leert snel ongewenst gedrag herkennen en signaleren. Ga de uitdaging aan en discussieer met je mededeelnemers. Na de workshop heb je geleerd om in iedere situatie je doel te bepalen en de invloed van spanning op je eigen handelen te beïnvloeden.
Dennis van Heerden, trainer Good Work Personnel Development
 
  1. Durf jij het aan op je werk: je eigen grenzen stellen?
Nieuw, OD, EC. VC, AC
Stress op het werk heeft alles te maken met het lichamelijk en geestelijk welzijn van medewerkers. Bij sommigen is de balans fragiel: er hoeft maar iets te gebeuren of ze zijn van de kook. Anderen staan steviger in hun schoenen. In het ABC-model van werk gerelateerde klachten leer je dat belastende werk- en privéomstandigheden in combinatie met persoonlijke eigenschappen tot disfunctioneren en gezondheidsproblemen kunnen leiden. Persoonskenmerken zijn niet gemakkelijk te beïnvloeden: bewustwording van je persoonlijke copingstijl, de manier waarop je omgaat met problemen, heeft veel sneller effect. In deze workshop leer je effectief te reageren op grensoverschrijdend gedrag.
Wim van Es, trainer Bureau van Es
 
  1.  Een agressie-incident, en dan?
OD, EC, VC, AC
Als medewerker in zorg en welzijn kun je te maken krijgen met agressie. Een patiënt haalt plotseling uit of een voorbijganger bedreigt je terwijl je naar een thuiswonende cliënt op weg bent. Agressie heeft grote impact. Vaak krijgt je zelfvertrouwen een knauw, het kost tijd en moeite dit weer op te bouwen. Hetzelfde geldt voor het vertrouwen in anderen. Hulp en steun zijn dan ook zeer welkom bij het verwerkingsproces. Hoe organiseer je dit en welke acties zijn nodig om je collega’s te helpen een incident te verwerken en met plezier te blijven werken?
Wim van Es, trainer Bureau van Es
 
COACHING / COMMUNICATIE
 
  1. Toch last van je rug? Coachen van collega’s met fysieke klachten
OD, EC, AC
We doen er alles aan om het te voorkomen, maar er zullen altijd collega’s blijven die klachten aan het bewegingsapparaat krijgen. Hoe zorg je ervoor dat collega’s weer aan het werk kunnen of niet uitvallen? In deze workshop wordt een planmatige aanpak gepresenteerd om iemand te helpen anders om te gaan met zware werkzaamheden, om iemand te begeleiden naar een alternatieve, gezondere werkwijze en re-integratie te bevorderen om morgen beter te zorgen.
Godelein Wegter, trainer ergo-enzo
 
  1. Motiveren met vooruitgang
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Ons brein besteedt meer aandacht aan wat misgaat dan aan wat goed gaat: dat is nogal ontmoedigend voor een ergocoach of veiligheidscoach die collega’s wil verleiden gezond en veilig te werken. Niets blijkt motiverender te zijn dan het besef van wat je al hebt bereikt. In deze workshop leer je hoe je op eenvoudige, doeltreffende manier vooruitgang zichtbaar maakt: dat geeft energie en is motiverend. Als jij weet wat heeft bijgedragen aan gezond en veilig werken, kun je vervolgacties gemakkelijker opstarten. Gebruik deze focus op vooruitgang niet alleen voor jezelf, maar motiveer er ook je collega’s en je cliënten mee op weg naar morgen beter zorgen.
Hanny Post, trainer Gewoon Lekker Werken
 
  1. Effectief samenwerken: hoe doe jij dat in je team?
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Als je samenwerkt in (zelfsturende) teams, bundel je expertise, creativiteit en kwaliteiten. Maar als niemand zich verantwoordelijk voelt voor het eindresultaat, levert gezamenlijk optrekken vooral ergernis op. Hoe zorg je ervoor dat jouw team effectief bijdraagt aan de afgesproken doelen voor gezond en veilig werken en hoe breng je plezier in de samenwerking terug? In deze workshop leer je denken in driehoeken waarmee je samenwerkingsrelaties zo inricht dat alle betrokkenen zich verbinden en verantwoordelijkheid voelen voor het eindresultaat. Leer van anderen of breng je eigen casus over een vastgelopen samenwerkingssituatie in. Je leert de situatie te analyseren, goede vragen te stellen en ervoor te zorgen dat wat jij wilt ook echt gebeurt.
Hanny Post, trainer Gewoon Lekker Werken
 
  1. Coaching van collega’s: alles begint bij de ’As van motivatie’
Nieuw, OD, EC, VC, AC
De ‘Assen van Verandering’ is een model dat speciaal is ontwikkeld voor coaching. Het model is goed toepasbaar voor ergo- en veiligheidscoaches omdat zij zich met veranderprocessen bezighouden. In deze workshop werken we met de eerste van de vier assen: de As van Motivatie. Deze as leert je hoe je als coach bij je collega voldoende motivatie, inzicht en daadkracht creëert om ook daadwerkelijk ander gedrag te vertonen. De workshop start met een kort theoretisch gedeelte met daarna de mogelijkheid om zelf te oefenen en te ervaren.
Marleen de Boer, consultant Kr8
 
  1. Hoe haal je spanning, druk en stress weg bij je collega’s
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Elke coach heeft de doelstelling om zijn collega’s beter te laten presteren. Maar hoe pak je dat aan: wanneer komen druk en presteren in elkaars vaarwater? Dat is een vraag waar veel coaches mee worstelen. Hoe neem je onnodige spanning, stress of druk weg? Dat leer je in deze workshop. We bekijken wat de invloed is van werkdruk en werkstress op de prestaties van jezelf en jouw collega’s. Het wegnemen of beïnvloeden van werkdruk is vaak maatwerk omdat er in iedere organisatie andere omstandigheden zijn. Het Mentaal Prestatie Plan helpt je daarbij. Daarom geven wij je een persoonlijk plan mee om morgen beter te zorgen.
Kevin Conemans, trainer Good Work Personnel Development
 
  1. Voor jezelf zorgen is zorgen voor morgen
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Om goed voor je cliënten te zorgen, is het belangrijk dat je goed in je vel zit, genoeg energie hebt, levenslust, inspiratie en plezier om voor die ander te kunnen zorgen. En dan ook nog genoeg energie overhoudt voor je gezin en je relaties. In deze workshop creëer ik als ergocoach bij jou deze bewustwording: wat heb jij nodig voor een goede dag…? HAPPY HABITS... JUST DO IT! Waar gaat jouw energie verloren? Gevolgd door oefeningen in tweetallen hoe je beter in je energie kunt blijven. Na deze workshop weet jij wat je nodig hebt om goed in je vel te zitten en waar jij je energie vandaan haalt. Kortom, voor jezelf zorgen is morgen beter zorgen.
Jolanda Verhoeven, ergocoach Amphia ziekenhuis Breda, trainer Joy Full
 
  1. Geweldloze communicatie
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Geweldloze communicatie creëert transparantie, zet aan tot het nemen van verantwoordelijkheid en brengt mensen nader tot elkaar. Het is een communicatietechniek die potentiële conflicten transformeert tot vreedzame dialogen. Deze workshop reikt praktische en doeltreffende vaardigheden aan om morgen mee aan het werk te gaan. Je leert simpele technieken om onenigheid op te lossen, te ontdekken wat er echt in de ander omgaat en verbinding en wederzijds begrip te creëren. Deze technieken kunnen direct toegepast worden, leiden tot efficiënte samenwerking, duurzame communicatie, een prettige open werksfeer en meer begrip en vertrouwen tussen jou, je collega’s en je cliënten.
Merel van Balen, docent TCB Amsterdam
 
  1. Communiceren met stijl in facilitair en zorg
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Als ergo- of veiligheidscoach ben je goed in het inschatten van risico’s. Maar als je erover begint, krijg je de ene collega wėl mee en de andere niet, terwijl jij dezelfde taal spreekt én dezelfde informatie geeft. Hoe komt dat? Mensen verwerken informatie op verschillende manieren. De één wil veel achtergrondinformatie, de ander houdt niet van ‘overbodige ballast’. Hoe weet jij wat het beste werkt bij wie? In deze workshop leer je de belangrijkste communicatiestijlen en welke voorkeursstijl je zelf hebt. Je ervaart dat jouw adviezen veel effectiever worden als je dit kunt toepassen. In deze workshop ga je ontdekken en oefenen, zodat jij het morgen al beter kunt.
Jeannette Nabuurs, trainer Corpus Sanum
 
  1. Hulp vragen: een onderschatte deskundigheid
Nieuw, OD, EC, VC, AC
 
Zowel in de opleiding als daarna wordt er nauwelijks aandacht aan gegeven: hoe vraag je aan een andere discipline zó om hulp dat je antwoord krijgt op je vraag? Je wilt niet alleen die andere discipline goed in stelling brengen, maar ook onnodig tijdverlies voorkomen zodat minder aanvullende vragen nog zijn. De ervaring leert dat als hulpvragen van teamleden onduidelijk of strijdig zijn met elkaar, het desbetreffende team een slechte naam krijgt. In deze workshop richten we de aandacht op onszelf en is de hamvraag: hoe formuleer ik efficiënt een hulpvraag om morgen beter te zorgen?
Ronald Geelen, psycholoog Thebe
 
  1. Tel tot 10 en dan anders
Nieuw, OD, EC, VC, AC
Je leert in de korte oefening ‘drie minuten ademruimte’ omgaan met spanningsvolle situaties op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan het aangaan van een moeilijk gesprek of na een onprettige ervaring. Zoiets heeft veel invloed op jou als zorgverlener of coach: dit beïnvloedt je contact met je cliënten of collega’s negatief, of je neemt zelfs ongelukkige beslissingen. Kortom, stress beïnvloedt ons negatief. Vroeger leerden we tot 10 tellen, met wisselend resultaat. Door het verplaatsen van de aandacht en contact te maken met je lichaam en ademhaling is het innemen van een ander perspectief op de situatie mogelijk.
Roland Hangelbroek, trainer Hangelbroek Creatie & Coaching
 
  1. Duurzaam coachen in 10 minuten
OD, EC, VC
Je collega’s motiveren en stimuleren om zélf na te denken is één van de belangrijkste rollen van jou als coach. Hoe zorg je daarvoor? En hoe doe je dat zo effectief en efficiënt mogelijk? In deze workshop bieden we je een aantal korte en snelle werkvormen die je zelf gaat uitvoeren en ervaren. Deze kun je op elk moment gebruiken: tijdens een teamoverleg, tussendoor, in een training of tijdens je werk. Je gaat naar huis met nieuwe ervaringen en werkvormen om met je collega’s gezond en zeker te kunnen werken en samen de uitdaging voor morgen beter zorgen aan te gaan.
Joana Eltink & Francien Staal, coördinator ergocoaches en fysiotherapeut Brabantzorg
 
Please wait